Share to Facebook Share to Twitter Share to Google Plus

De vakanties zijn voor velen van u weer voorbij en wij zijn weer uitgerust. De accu opgeladen om van de rest van het jaar weer een groot succes te gaan maken. Als u in het buitenland bent geweest dan heeft u ze vast gezien, de restauranthouders die voor hun terras een praatje maken en met de menukaart en mooie foto’s indruk proberen te maken. Alles met maar een doel, uw bestedingen daar te laten plaatsvinden.

Eigenlijk is dat sales en marketing in een notendop, de vier P’s zijn op orde. Plaats, door ons zelf uitgekozen en prachtig. Product, we hebben honger dus de vraag is aanwezig. Prijs, ach het is vakantie dus als het maar lekker is. Promotie, borden, poster, menukaarten, foto’s en het belangrijkst van alles… een vol terras, dus het zal wel goed zijn hier. Of toch niet? Als we eenmaal zitten dan wordt het vaak een ander plaatje, maar goed we zijn het slenteren beu en het is vakantie dus ach waarom niet. Eet smakelijk: we zijn klant!

En terug op kantoor… Hoe anders is het, terug is ons dagelijks bestaan. Wij zijn niet die restauranthouder die ons op straat kan verleiden omdat we al op de juiste plek zijn beland. Bij ons eerste contact met mogelijke klanten kunnen we ons gezicht niet tonen, sterker nog, we moeten eerst zorgen dat men ons kan vinden. Bovendien zijn er zoveel aanbieders die vergelijkbaar zijn met onze organisatie. Daarbij worden we niet allemaal simpel van de goedbedoelde advertentie spam die dagelijks voorbij komt over hoe goed “ons” product is?

Inleven Zichtbaarheid is dus een belangrijk aspect om gevonden te kunnen worden. Ja zult u nu denken, makkelijk gezegd en een echte open deur, het restaurant bevindt zich op een door ons zelf gekozen plek dus zichtbaar is hij altijd. Maar toch, de restauranthouder heeft ook te maken met vele factoren en concurrentie. Bovendien dient hij het te maken in een relatief korte tijd met steeds verschillende “mogelijke klanten”. Het is aan hem om zijn mogelijke klanten zo goed mogelijk in te schatten en daarna informatie vast te houden. Bij ons Nederlanders, Hallo Hoe gaat ‘t?, Lekker eten!, Niet duur… Eigenlijk doet hij dus precies wat wij graag willen, hij geeft zijn klant een goed gevoel en begrijpt diens wensen en behoeften, alleen hij legt de info niet vast in een systeem maar in zijn “kennisbank”, in zijn hoofd, dat is zijn aanpak en die van zijn medewerkers.

Matches maken In de B2B markt beslaat ons klantencontact een langere periode dan 8 of 9 dagen en wij kunnen de “stereotypen” niet herkennen op straat. Maar het centraal stellen van onze klant in alles wat wij doen staat toch in veel van de strategische plannen. En daar is zeker niets mis mee. Wij willen toch klanten aan ons binden en wij moeten ze ook een vertrouwd gevoel geven. Een van de succesfactoren is door te zorgen dat iedereen binnen de organisatie altijd en overal over dezelfde informatie beschikt en zoveel mogelijk dezelfde taal spreekt als onze klanten. Er moet telkens gestreefd worden naar een optimale fit tussen je klant en je organisatie. Om dat te realiseren helpen wij u graag verder. Dit doen we zeker niet alleen door een systeem te plaatsen, maar wij nemen u en uw medewerkers graag mee op reis naar uw ultieme bestemming waar klanten centraal staan en uw klanten ook echt het gevoel krijgen dat ze bij u centraal staan. Vooral dit laatste is de uitdaging van elke organisatie die waarde wil toevoegen en wil groeien.